Jedna od obaveza koje početak zime sa sobom donosi je nabavka zimskih guma ili njihova zamena na automobilu. Samim tim se nameće pitanje koje zimske gume izabrati?
Iskoristili smo priliku i razgovarali sa našim menadžerom kategorije proizvoda Dejanom Pantićem kako bismo ti pripremili ovaj vodič pomoću kojeg ćeš lakše odabrati kvalitetnu zimsku gumu i osećati se sigurno na putu u predstojećim danima.
Pre nego što započnemo priču o najboljem načinu odabira zimskih guma, bilo bi dobro da definišemo šta znače oznake na gumama i koji je pravilan način njihovog čitanja?
Uzmimo na primer gumu na kojoj piše:
215 60 R16
Prvi broj (215) u ovom nizu predstavlja širinu gume izraženu u milimetrima. Ovaj segment oznake je takođe poznatiji i kao gazeća površina, koja zapravo podrazumeva površinu kojom guma ima kontakt sa podlogom.
Drugi broj (60) predstavlja visinu gume i trebalo bi ga čitati kao procenat od prvog broja. Visina gume je odnos visine bočnog zida gume u odnosu na njenu širinu. Konkretno u ovom slučaju iznosi 60% od njene širine, dakle 215 x 60% = 129 mm. Ako uzmemo za primer gumu 185/65 R16 njena visina je 120,25 mm.
Treća oznaka (R16) je prečnik felne, tj. naplatka na koju određena guma može da se montira i njena merna jedinica su inči (“).
Kako da znam koje dimenzije guma odgovaraju mom automobilu?
Kada je reč o dimenzijama guma koje odgovaraju tvom automobilu, stvar je jednostavna, trebalo bi proveriti ili zvanični sajt kompanije koja je proizvela model automobila ili kredibilne sajtove koji se bave auto-moto temama.
Od izuzetne je važnosti da budu proverene fabričke preporuke proizvođača, jer odabirom pogrešne gume ili felne, može doći do gubitka stabilnosti i kontrole, ali i drugih kvarova na automobilu.
U poslednje vreme se sve veći broj vozača raspituje za određenu karakteristiku gume koja je označena kao DOT. Ovu informaciju ćeš naći na bočnoj strani gume. Oznaku “DOT” čini 7-13 karaktera kojima proizvođač navodi podatke o fabrici gde su proizvedene, lot proizvodnje i najvažnije našim vozačima - datum proizvodnje pneumatika, o čemu ćemo reći nešto više u nastavku.
Ključna stavka u čitanju DOT-a su poslednja četiri broja koja označavaju nedelju i godinu proizvodnje. Recimo da na gumi piše 1023. Prva dva broja označavaju nedelju, a druga dva godinu u okviru koje je u već navedenoj nedelji guma proizvedena. Ako na gumi piše 1023 – to znači da je guma proizvedena u 10-oj nedelji 2023-e godine.
Tu gde je i DOT, tu je i priča o trajnosti gume. Guma se tretira kao nova prvih 5 godina, ako je pravilno skladištena. Dešava se da ljudi neće da kupe gumu koja je stara dve godine, a sami dobavljači prilikom nabavke guma od zvaničnih firmi se ugovorom uvek obavezuju da će prihvatiti gume koje su stare dve godine. U tom smislu, slobodno kupite gumu starosti do 5 godina, ali samo ako ste sigurni da je bila pravilno skladištena.
Ono što je važno napomenuti, jeste da nikako ne bi trebalo kupovati polovne gume. Mnogi delovi na automobilu mogu biti zamenjeni svojim polovnim delovima i to neće remetiti performans prilikom vožnje, ali to nije situacija kada je reč o gumama, prvenstveno zato što kupovinu polovnih guma karakterišu nepoznata istorija gume, a samim tim i nepouzdan kvalitet i performanse, što u ukupnom zbiru ugrožava bezbednost prilikom vožnje.
Manja gazeća površina znači veću prohodnost kroz sneg i bolje manevrisanje. Upravo su zbog toga uže gume zahvalnije za zimske uslove. Sa druge strane uže gume poboljšavaju performanse kočenja automobila.
Važno je napomenuti da su razlike u performansama užih i širih guma toliko male, da veći uticaj na performanse ima razlika u dubini šare od 2-3 mm, nego da li je guma širine 205 mm ili 275 mm.
Takođe, vozači zimi češće biraju višu gumu, to je onaj srednji broj u dimenzijama, koji smo spomenuli na početku teksta. Jedan od glavnih razloga je udobnost u vožnji sa višim pneumatikom, jer je zimi značajno veći broj rupa na putu, pogotovo onih koje je teško primetiti zbog vode ili snega na putu.
Ako je za letnju odabrana guma visine 55, vozači za zimsku često biraju 60, ponekad čak i 65-icu. Takođe je i ovde neophodno proveriti fabričku preporuku, jer previsoka guma može oštetiti vozilo u trenucima prelaska preko neravnih površina.
Još jedan važan element guma su ventili. Ako postoji šansa da se prilikom zamene gume promene i ventili, trebalo bi ih menjati, jer novim ventilima smanjujemo mogućnost izduvavanja gume i gubitka pritiska u istoj, u toku vožnje u zimskom periodu.
Procena je da korišćenjem adekvatnih guma u predviđenom periodu, u proseku zimske gume mogu da potraju i do četiri sezone, pri prosečnoj pređenoj kilometraži koja iznosi 12.000 km godišnje.
Svake godine je neophodno izmeriti dubinu šare, koja po Zakonu ne sme biti manja od 4 mm. Na samoj gumi postoje indikatori dubine šare pa je lako utvrditi potrošenost pneumatika.
Postavlja se pitanje kako možeš da znaš da se u gumi nalaze materijali koji pružaju dovoljnu elastičnost na niskim temperaturama.
Svaka zimska guma na sebi poseduje piktogram na kojem je predstavljena planina sa tri vrha, unutar koje se nalazi velika snežna pahulja.
M+S oznaka na gumama predstavlja opis geometrije šare, tj. da je 25% gazećeg sloja slobodno, i da je guma preporučena za vožnju po blatu i snegu (Mud + Snow).
Oznaku M+S možete videti na zimskim gumama, na gumama za sve sezone (All Season), pa čak i na nekim letnjim gumama, što dodatno zbunjuje kupce. Dakle, reč je samo o tipu šare koji je na određenom pneumatiku, a ne o oznaci za zimske gume.
Kao što smo rekli, zimske gume su isključivo one sa oznakom planine i pahuljom u njoj, a geometriju šare svaki proizvođač definiše sam.
Glavna karakteristika zimske gume je da zadržava svoju elastičnost, a samim tim i nivo prianjanja za podlogu, na niskim temperaturama, tj. temperaturama ispod 7 stepeni. Na pomenutim temperaturama, zimske gume ostvaruje značajno bolje performanse kočenja u odnosu na letnje gume (od 10% - 40%).
Zakon o bezbednosti saobraćaja definiše da je obaveza da vozilo mora da ima postavljene zimske gume u periodu od 1. novembra do 1. aprila, ukoliko je na kolovozu sneg, led ili poledica.
Zakon dozvoljava upotrebu istih pneumatika po jednoj osovini. To praktično znači da na jednoj osovini možeš imati 2 gume jednake po vrsti, dimenzijama, karakteristikama i proizvođaču, a na drugoj osovini neke druge 2 gume identičnih karakteristika.
Sprovedeni su testovi stabilnosti na kojima su lošiji pneumatici prvo postavljeni na prednju osovinu, a zatim na zadnju osovinu. Testovi su pokazali da je veća stabilnost postignuta kada su bolji pneumatici bili na zadnjoj osovini, što je suprotno utisku koji vozači inače imaju.
Treba imati u vidu da ukoliko se u periodu od 01.11. do 01.04 dogodi nezgoda na putu, a vozilo nema zimske / all season gume na svom automobilu, osiguravajuće kuće mogu da ospore ispravnost vozila i time sva eventualna nadoknada štete prelazi na vlasnika vozila, koji bi morao da dokazuje da na tom delu put, u trenutku nastanka nezgode nije bilo poledice/snega.
Osim pravilnog korišćenja veoma je važno pravilno čuvanje guma koje će ti obezbediti dugotrajno korišćenje.
Ako želiš da sam skladištiš svoje gume, bilo bi dobro da one budu u tamnoj i po mogućstvu hladnijoj prostoriji, bez uticaja sunca i da pritom bude dobro provetrena.
U slučaju da nemaš prostor gde bi čuvao gume, na raspolaganju su ti hoteli za gume koji su posebno postali poznati u skorije vreme. Ovu uslugu nudi sve veći broj auto-servisa i vulkanizera.
Ako ti je tekst pomogao da bolje razumeš kako da odabereš najbolje zimske gume za svoj automobil, pogledaj ponudu zimskih guma na Ananasu i odaberi model koji nabolje odgovara tvom vozilu.
Ananas preporučuje sledeće gume sledećih evropskih proizvođača: SAVA, PETLAS, DUNLOP, MICHELIN, CONTINENTAL.
Ekipa Ananasa ti želi sigurnu i udobnu vožnju!
Za vreme korišćenja bilo koje stranice na veb-sajtu ananas.rs, kompanija Ananas može da sačuva određene informacije na korisnikov uređaj, putem "kolačića" (eng. "cookies").